Ten artykuł przeczytasz w: 5 minuty

Postawmy się na chwilę w pozycji Skippera z „Pingwinów z Madagaskaru”. Jak moglibyśmy nauczyć Szeregowego procesu, który znamy jako wymiana dętki w rowerze? Skipper na pewno wymyśliłby jakiś lotny, lapidarny kryptonim dla tej operacji. Nazwijmy ją więc „Operacja Pomocna Dłoń”. Kowalski już rozpisuje opcje, a Rico jest gotowy do …no nie, kolego – nie wysadzajmy roweru w powietrze. Wymiana dętki w rowerze pozwoli mu dalej jechać. Ale jak się do tego zabrać? Wiemy, że doskonale to wiemy i nie ma tu żadnych tajemnic. Ale ktoś z nas może być takim Szeregowym, który tego nie wie. Może warto pokazać to dzieciakom, a tu przyda się krótki przewodnik? Dobra, zróbmy to i miejmy tę wiedzę ze sobą na zawsze.

Sprawdź również


Wymiana dętki w rowerze – potrzebne narzędzia

Jak wymienić dętkę w rowerze? Każdy niby wie, ale praktyka czyni mistrzów – pamiętajmy o tym. Czego potrzebujemy? Konieczne będą: łyżki do opon (zazwyczaj w zestawie), klucz do odkręcenia koła (jeśli nie mamy zacisków – w starszych rowerach), pompka rowerowa i oczywiście nowa dętka. Poza tym przyda się odrobina cierpliwości i chęci – w sklepach trudno to dostać, ale zawsze warto mieć żelazny zapas. Oraz rękawice robocze, jeśli dętki wymieniamy w domu. Na drodze – niestety, lekko się musimy ubrudzić.

wymiana dętki w rowerze w domowym garażu

Rodzaje dętek – czy ma to znaczenie?

Zależy to od tego, czy używamy w rowerze opon, czy szytek. Szytka to opona zespolona z dętką w jedno nierozerwalne ciało i kiedy musimy ją zmienić, to tak jakbyśmy zmieniali dętkę razem z oponą – zazwyczaj nie robimy tego w trasie. W wypadku opon tubeless, a więc bezdętkowych problem dętki w ogóle nie istnieje, ale tam wymianę przeprowadzamy w warunkach warsztatowych – podczas treningu to raczej dość trudne i karkołomne zadanie.

Zakładamy, że używamy opon. W ogromnej większości dla opony nie ma większego znaczenia, jaką dętkę osłania. Niezależnie od tego, czy mamy oponę drutowaną, czy zwijaną, o ile pilnujemy rozmiaru – nie ma najmniejszego problemu. Różnice w wentylkach załatwiamy za pomocą adapterów w pompkach rowerowych – najpopularniejsze dwa typy, a więc Schrader zwany samochodowym i Presta obsłużymy jedną pompką (zmienia się tylko końcówka). Unikniemy więc nerwówki przy pompowaniu unifikując zestaw dętek z posiadaną pompką lub przynajmniej używając jednego rodzaju wentyli. Dlatego, zapamiętajmy:

Kupujemy dętki w rozmiarach opony, zawsze!

Kupujemy dętki z jednym rodzajem wentyli, a najlepiej - zgodnymi z pompką jaką posiadamy.
Wymiana dętki w rowerze jest bardzo prosta

Wymiana dętki w rowerze – startujemy

Zmiana dętki rowerowej powinna być dla nas naturalna. To najczęściej wymieniany element w naszym jednośladzie i nie ma tu świętych – każdemu się to przytrafiło lub prędzej czy później przytrafi. Częściej w rowerach szosowych, gdzie ciśnienia są większe a opony wąskie niż w MTB, ale są też odstępstwa od tej reguły. Przystępujemy do wymiany. Działamy w następującej kolejności:

Jak wymienić dętkę w rowerze:

  1. zatrzymujemy rower w bezpiecznym miejscu (jeśli jesteśmy w trasie)
  2. odkręcamy koło (można obrócić rower do góry kołami – będzie nieco wygodniej)
  3. spuszczamy resztę powietrza wciskając lub odkręcając wentyl (w zależności od jego typu)
  4. podważamy krawędź opony za pomocą łyżki i zakładamy jej mocowanie za szprychę;
  5. punkt 4 powtarzamy z dwiema lub trzema kolejnymi łyżkami, aż opona zsunie się za krawędź obręczy (nie ma konieczności całkowitego jej ściągania)
  6. sięgamy do opony i wyciągamy dętkę
  7. ostrożnie wyciągamy wentyl
  8. zakładamy nową dętkę – zaczynamy od wentylka
  9. można lekko podpompować dętkę – będzie ją łatwiej ułożyć w oponie i nie będzie się zawijała
  10. naciągamy oponę ruchem „od siebie” tak, by weszła za krawędź obręczy
  11. sprawdzamy czy cała opona weszła na obręcz i układamy ją
  12. sprawdzamy czy między oponą a obręczą nie znalazła się część dętki
  13. pompujemy do nominalnej wartości
  14. zakładamy koło

Proste? Pewnie że proste. Nie ma lepszego wyjścia niż poćwiczenie na sucho z odkręconym kołem i kilkoma dętkami. Możemy potem naprawdę sobie podziękować.

Ile kosztuje wymiana dętki rowerowej?

Nas – odrobina cierpliwości. Warsztat zapewne nie weźmie wiele – kilkanaście złotych to naprawdę maksimum, ale jeśli nie musimy, róbmy to sami. Bo główny koszt to my. Opony zwijane nieco trudniej się poddają, podobnie jak niektóre opony drutowane, zwłaszcza te o niskim profilu, ale przy posiadaniu odpowiednich, podstawowych (i lekkich) narzędzi raczej nie stanowi to większego kłopotu. Nie bójmy się poćwiczyć, zwłaszcza teraz gdy błędy niewiele kosztują. Potem może okazać się to nieocenioną praktyką. Bądźmy tego świadomi. Jak Szeregowy i Skipper.

Wymiana dętki w rowerze nie musi być trudne

Wymiana dętki rowerowej – okazja do serwisu

Tak na koniec dodajmy, że zimowa, przedsezonowa wymiana dętki rowerowej to świetna okazja, by przyjrzeć się oponom. Jeśli jeździmy w sezonie dużo, intensywnie i po różnych nawierzchniach, domowe warunki z dobrym oświetleniem to rewelacyjna okazja by sprawdzić dokładnie w jakim stanie znajduje się nasze ogumienie i pokusić o ewentualną wymianę. Możemy w tym punkcie zdecydować, na jaką oponę się przesiądziemy (bieżnik, wysokość, jakość) i spokojnie dokonać wymiany.

Udostępnij

O autorze

BestBikes to renomowana redakcja, która od 2019 roku dostarcza pasjonatom rowerów najświeższe informacje i fachowe porady na temat rowerów, części rowerowych, odzieży oraz akcesoriów rowerowych. Nasza misja to wspieranie i inspirowanie wszystkich miłośników dwóch kółek, niezależnie od ich doświadczenia czy poziomu zaawansowania.

Nasza redakcja składa się z zespołu doświadczonych rowerzystów, mechaników oraz entuzjastów, którzy nie tylko kochają rowery, ale także posiadają szeroką wiedzę i praktyczne umiejętności. Dzięki temu, BestBikes dostarcza treści, które są nie tylko interesujące, ale przede wszystkim pomocne i rzetelne.