Ten artykuł przeczytasz w: 8 minuty

Nowoczesna bateria rowerowa – serce pełne energii, zasilające cały układ wspomagający jazdę e-bikiem. Jest przedmiotem największej troski i jeśli tylko odpowiednio o nią dbamy, może służyć nam długo i bezproblemowo. Jak każdy akumulator, podlega naturalnemu zużyciu, które jest póki co procesem nieodwracalnym – starzenie się baterii w rowerze elektrycznym można jednak skutecznie spowolnić i sprawić, że odwlecze się ono w czasie. Wystarczy przestrzegać odpowiednich zasad dotyczących funkcjonowania i używania takiej baterii.

Powiemy Wam dziś o tych zasadach. Dowiecie się – lub przypomnicie sobie – co trzeba robić i czego nie robić, by życie baterii elektrycznej w rowerze było długie i pełne efektownej jazdy. Z drugiej strony, podpowiemy co robić gdy rower stoi już nieużywany i czy da się taką baterię wymienić. Jak przeprowadzić prawidłowe ładowanie baterii? Jak powinno wyglądać przechowywanie akumulatora? Wszystko jest w tekście. Zapraszamy do lektury.


Żywotność baterii rowerowych

Fabrycznie nowa, gotowa do jazdy – ile wytrzyma bateria w rowerze elektrycznym? To szerokie zagadnienie, a bardzo dużo zależy tu od nas samych i naszego podejścia do eksploatacji napędu elektrycznego. Żywotność baterii w rowerach elektrycznych zależy od wielu czynników, takich jak typ baterii, sposób użytkowania, warunki przechowywania, cykle ładowania oraz jakość baterii. Obecnie najczęściej używanym typem baterii są modele litowo-jonowe, czyli LI-On. Akumulatory litowo-jonowe są stosowane w rowerach elektrycznych ze względu na ich wysoką gęstość energetyczną, stosunkowo niską wagę i długą żywotność. Wytrzymują od 500 do nawet 1000 cykli, mają stosunkowo niską masę własną. Istnieją jeszcze modele litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4), ale nie spotkamy ich za często. Wytrzymują nawet do 2000 cykli, są jednak znacznie cięższe. Nowoczesne baterie litowo-jonowe są obecnie liderem na rynku.

Typowa bateria rowerowa Li-On wytrzyma od 3 do 5 lat i średnio około 600 do 800 cykli uda się ją utrzymywać na poziomie bliskim stu procent pierwotnej mocy. Potem ta wartość zacznie spadać i takiej baterii nie naładujemy już do końca.

Ładowanie baterii w rowerach elektrycznych

Jak często i w jakich warunkach najlepiej ładować baterię elektryczną w Twoim rowerze? Ładowanie baterii w rowerach elektrycznych powinno odbywać się regularnie, z zachowaniem odpowiednich warunków, aby maksymalizować jej żywotność. Unikanie ekstremalnych temperatur, wilgoci i używanie właściwej ładowarki są kluczowe dla utrzymania baterii w dobrym stanie. Zacznijmy od tego jak używamy naszego roweru: codziennie, czy tylko rekreacyjnie? Jeśli codziennie – to ładujemy codziennie, to jest najlepsza metoda. Jeśli rekreacyjnie – to po każdej jeździe lub gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej 30%.

Bateria w miejskim rowerze elektrycznym
Dobra kondycja baterii w rowerze elektrycznym często jest zasługą samego użytkownika, a nie tego, że producent tak ją wyprodukował.

Teraz zajmijmy się warunkami. Na początek temperatura:

  • Optymalna: 20-25 stopni Celsjusza
  • Ekstremalna: powyżej 40 lub poniżej 0 stopni; unikaj ładowania w tych zakresach, zamiast to robić, przenieś baterię i ładowarkę do pomieszczenia posiadającego temperaturę pokojową;

Co z wilgotnością?

  • konieczne i najlepsze jest suche środowisko ładowania;
  • wilgoć może prowadzić do zwarcia lub korozji styków a w dalszej konsekwencji uszkodzenia baterii

No i najważniejsze: używaj oryginalnej i tylko oryginalnej ładowarki. Pozwala ona nie tylko monitorować stan naładowania akumulatora, ale także dba, by nie uległ on przeładowaniu.

Nie rozładuj baterii do końca!

Z bateriami Li-On w rowerach elektrycznych jest inaczej niż w przypadku baterii w dawnych telefonach, które sugerowano formatować tj. rozładować do końca i naładować do pełna. Tu unikamy całkowitego rozładowania – to dlatego należy baterię ładować kiedy jej poziom mija minimum, czyli 30%. Całkowite rozładowanie baterii prowadzi do jej szybszego zużywania i zakłócenia naturalnej pracy cykli. Żywotność baterii po rozładowaniu – zwłaszcza tym całkowitym znacznie spada.

Z drugiej strony, należy uważać, by baterii nie przeładować. Co prawda większość z nich posiada wbudowany system, który temu zapobiega, niemniej po uzyskaniu stu procent naładowania należy baterię odpiąć od ładowarki. Tak będzie dla niej zdrowiej. Zwłaszcza kiedy nie masz pewności co do czystości styków lub wilgotności w danym miejscu. Regularna kontrola stanu baterii pomoże Ci wdrożyć odpowiednie nawyki.

Akumulator montowany na ramie roweru elektrycznego
Jeśli chcemy, aby nasza bateria w rowerze elektrycznym służyła nam przez długi czas to trzeba poświęcić jej więcej uwagi.

Demontaż baterii podczas transportu

Na okres przewożenia roweru – np. na bagażniku dachowym lub w pociągu – warto baterię zdemontować i umieścić w bezpiecznym miejscu w naszym bagażu. Oczywiście w rowerach posiadających zintegrowany kontener baterii, będący integralną częścią ramy, możemy ją w nich zostawić – fabryczne uszczelnienia zazwyczaj są wystarczające, a sposób absorbowania wstrząsów także poradzi sobie z ewentualnymi nierównościami. Problem leży tu gdzie indziej – baterie mogą być łakomym kąskiem dla złodziei, jako cenny element wyposażenia.

Po drugie i najważniejsze – jeśli z baterii wycieka płyn, może stać się źródłem pożaru, co w samolocie czy pociągu może mieć dramatyczne skutki. Łatwiej i bezpieczniej będzie ją przewozić oddzielnie. Zabezpieczasz się przed jej uszkodzeniem i pozwalasz podróżować znacznie bezpieczniej. Proste zasady to:

  • izolacja od wstrząsów: pianka, folia bąbelkowa, futerał na baterie;
  • izolacja od ciepła: w aucie umieść bagaż daleko od nagrzanych powierzchni lub pracujących elementów wydzielających duże ilości ciepła;
  • izolacja od wody: żadnych płynów w pobliżu – wody, kawy, płynów technicznych;

Transport lotniczy ma swoje odrębne przepisy odnośnie przewożenia baterii do roweru. Sprawdź je koniecznie, zanim wyślesz rower na lotnisko. Są dość surowe, co nie powinno dziwić i należy ich bezwzględnie przestrzegać.

W jaki sposób oszczędzać energię baterii podczas jazdy?

Generalnie bateria w rowerze elektrycznym nie może pracować tak, by samej napędzać jednoślad w ruchu. Ma tylko wspomagać pedałowanie i z tego założenia powinniśmy najczęściej wychodzić. To od nas zależy jak dużo pracy, ma nasz silnik elektryczny – możemy to określić za pomocą poziomu wspomagania.

Może Cię zainteresować: Maksymalny zasięg roweru elektrycznego – o czym warto wiedzieć?

Najczęściej korzystamy z baterii w trudniejszych warunkach i przy okazji dłuższych podjazdów. Warto określić jak wydatna ma być to pomoc – często tryb “ECO” jest wystarczająco mocny, by pomóc nam wjechać pod daną górkę. Korzystajmy z niego najczęściej jak się da, a układ elektryczny bardzo nam za to podziękuje. Nie korzystajmy z pełnego wsparcia w dobrych warunkach do jazdy i nie używajmy chipów zdejmujących blokady z silników elektrycznych. To wszystko zapewni naszym akumulatorom dłuższą i bardziej efektywną pracę.

Miejsce ładowania roweru elektrycznego
Warto również wspomnieć, że samo ładowanie baterii to jedna sprawa, ale kiedy nie używamy naszego e-bike’a trzeba także zachować odpowiednie warunki dla jej przechowywania.

Jak przechowywać baterię roweru elektrycznego?

Unikaj dwóch największych wrogów baterii elektrycznych: wilgoci i zmian temperatur. Zimna półka w garażu raczej nie będzie dobrym rozwiązaniem, ale szafa w garderobie już tak – z dala od kuchni, sypialni i instalacji grzewczych. Do przechowywania bateria powinna być naładowana w minimum 60-70%. Doskonale jeśli monitorujesz ten poziom co jakiś czas – jeśli nie, koniecznie zacznij. Warto zainwestować w fabryczny futerał do trzymania baterii – zapewnia on odpowiedni poziom izolacji i utrzymuje korzystne środowisko, w którym bateria funkcjonuje najlepiej.

Czy baterie w rowerach elektrycznych można wymieniać?

Oczywiście. Co więcej, taki upgrade może okazać się dla Ciebie bardzo korzystny z kilku podstawowych względów. Po pierwsze, producenci nieustannie ulepszają baterie, więc w tym samym mocowaniu i tych samych gabarytach możesz dostać kompatybilną baterię o większej pojemności – śledź nowości, najlepiej u nas na stronie. Po drugie, druga bateria zwiększa zasięg Twojego roweru i zmniejsza zużycie pierwszej, bo dzielą się cyklami po połowie.

Zobacz również: Używane rowery elektryczne – czy warto ryzykować dla niższej ceny?

Warunkiem tak korzystnych kroków jest przede wszystkim, pozostanie w określonym środowisku sprzętowym – najczęściej markowym i wysokiej klasy. To pozwala na dużą swobodę oraz ułatwia określenie, czy dana bateria ma mocniejszy odpowiednik w gamie danego producenta. Przed wymianą warto określić, jaki jest jej możliwy zakres. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, a nasza bateria w rowerze elektrycznym właśnie kończy okres, w którym ładuje się do pełna – spytajmy sprzedawcę, albo producenta. Jeśli tego nie robimy – kupujmy model, który już posiadamy. Odstępstwa od tej reguły – z reguły – kończą się nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Elektryczne serce roweru – bateria rowerowa bez tajemnic

Kilka zasad, które tu przypomnieliśmy w schyłku sezonu rowerowego, pomoże Wam z radością wejść w kolejny. Zadajcie sobie trud, by zapewnić bateriom Waszych rowerów odpowiednie traktowanie a odwdzięczą się tym samym – efektywną pracą, dobrymi parametrami użytkowymi i zawsze dobrym poziomem naładowania. Korzystajcie ze wsparcia mądrze, a długo Wam posłuży.

Udostępnij

O autorze

BestBikes to renomowana redakcja, która od 2019 roku dostarcza pasjonatom rowerów najświeższe informacje i fachowe porady na temat rowerów, części rowerowych, odzieży oraz akcesoriów rowerowych. Nasza misja to wspieranie i inspirowanie wszystkich miłośników dwóch kółek, niezależnie od ich doświadczenia czy poziomu zaawansowania.

Nasza redakcja składa się z zespołu doświadczonych rowerzystów, mechaników oraz entuzjastów, którzy nie tylko kochają rowery, ale także posiadają szeroką wiedzę i praktyczne umiejętności. Dzięki temu, BestBikes dostarcza treści, które są nie tylko interesujące, ale przede wszystkim pomocne i rzetelne.