W ostatnich latach system tubeless staje się coraz bardziej popularny wśród rowerzystów. Tubeless to opony, które nie wymagają użycia dętki oraz specjalne obręcze, które sprawiają, że opony dokładnie do nich przywierają. Dzięki temu powietrze nie wydostaje się na zewnątrz. System bezdętkowy posiada wiele zalet, z których najważniejszą jest niewątpliwie odporność na przebicia.
Dla kogo są opony tubeless?
Opony tubeless są w szczególności doceniane przez górskich rowerzystów. Spełniają one swoje zadanie na każdej trasie, niezależnie pod poziomu jej trudności. Dzięki systemowi bezdętkowemu opony są o wiele bardziej wytrzymałe w porównaniu do tych dętkowych. Ponadto, nawet jeśli podczas jazdy pojawią się jakieś uszkodzenia, są one automatycznie naprawiane za pomocą umieszczonego w nich uszczelniacza. Powoduje to lepszą przyczepność gumy do podłoża. System bezdętkowy w rowerze jest więc przeznaczony dla osób, które decydują się zarówno na jazdę szosą, jak i na szybką jazdę w bardziej wymagających terenach.
Zalety systemu bezdętkowego
System bezdętkowy zyskuje coraz więcej zwolenników, ponieważ jest dużo bardziej wygodny w użytkowaniu niż rower z oponami dętkowymi. Jednym z głównych powodów, dla których warto wybrać tubeless, jest opcja poruszania się na niższym ciśnieniu. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy na nierównym terenie, ponieważ możemy łatwiej manewrować rowerem, a opony mocniej trzymają się gleby. Opony niezawierające dętki w środku posiadają jedynie specjalne mleczko, które funkcjonuje jako uszczelniacz. Dzięki temu, że rower nie posiada dętki, właściwie nie ma możliwości jej przebicia, zwanego „snake’iem”. W przypadku zwykłych opon mogłoby do tego dojść już w przypadku najechania na kamień, jednak jeśli stosujemy system tubeless, takie ryzyko nie występuje. Jedną z zalet jest niewątpliwie także mała możliwość przebicia opony ostrym przedmiotem, na przykład szkłem. Widzimy więc, że dzięki tubeless rowerzyści mogą mieć pewność, że jazda przebiegnie komfortowo na każdej trasie.
Jak dostosować rower do tubeless
Aby zacząć korzystać z tubeless, musimy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu roweru. Najważniejszą rzeczą jest dostosowana obręcz. Rozpoznamy ją dzięki różnym inicjałom, przykładowo „TR”, „TL”, „TLR”, oznaczającymi „tubeless ready”. Kolejnym istotnym aspektem jest przylegająca taśma, której głównym zadaniem jest uszczelnienie obręczy. Napompowanie koła umożliwiają specjalne wentyle. Dzięki temu powietrze nie przedostaje się na zewnątrz. Jeśli chodzi o opony tubeless, powinniśmy poświęcić czas, aby wybrać renomowaną markę. Aby założyć oponę na koło, będziemy potrzebować silnego uderzenia ciśnienia, a więc w tej sytuacji pomocny będzie kompresor. Bardzo ważnym elementem w procesie przygotowywania roweru do systemu bezdętkowego jest mleczko uszczelniające. Jest ono substytutem dętki. Jego głównym składnikiem jest lateks, który sprawia, że podczas przebicia mleczko od razu gęstnieje i usuwa uszkodzenia, dzięki czemu możemy nadal jechać bez przeszkód. Musimy jednak pamiętać o wymianie uszczelniacza co jakiś czas.
Wybór taśmy i oklejanie obręczy
Wybór odpowiedniej taśmy w tubeless jest ważnym zadaniem, ponieważ dzięki temu mamy pewność, że cały system będzie bardziej szczelny. Musimy zwrócić uwagę na jej szerokość. Najlepszą opcją jest taki sam rozmiar taśmy, jak rozmiar zewnętrznej obręczy. Oznacza to, że taśma będzie nieco szersza niż wewnętrzna obręcz, ponieważ dzięki temu kanał środkowy może zostać właściwie zapełniony. Oklejanie możemy rozpocząć od postawienia roweru do góry nogami. Następnie z taśmy formujemy tak zwaną zakładkę, tak, aby w całości zakryła wentyl. Podczas oklejania musimy pamiętać o dociskaniu taśmy i zadbaniu o to, aby dokładnie przywierała do obręczy. W przeciwnym razie mleczko może się wydostać.
Wentyle i ich montaż
Kolejnym korkiem w tubeless jest montaż wentyli. W naklejonej już taśmie musimy zrobić otwór na wentyl. W tym celu dobrym pomysłem jest użycie właśnie wentyla, którego lekko uderzamy młotkiem. Trzeba pamiętać, że nie powinno się rozcinać taśmy, ponieważ szybko może się rozerwać w miejscu nacięcia. Następnie musimy precyzyjnie dokręcić pierścień na wentyl. Trzeba zrobić to przy użyciu palców, aby w razie potrzeby móc zdjąć wentyl w trasie.
Przygotowanie i montaż opon w systemie tubeless
Jeśli chodzi o przygotowanie opon w celu szybszego ich uszczelnienia w systemie tubeless, możemy pozostawić je na kilka dni z nałożoną dętką. Dzięki temu przybiorą one właściwy kształt. Kiedy już ściągniemy starą oponę, możemy przystąpić do przygotowania montażu opony w tubeless. Pierwszym krokiem jest wkładanie opony w taki sposób, aby jej stopka dopasowała się do rantu obręczy. Najlepszym sposobem jest nakładanie jej oburącz, tak, aby nie mogła zsunąć się z drugiej strony. Jeżeli mamy trudności z zakładaniem, możemy sobie pomóc poprzez osunięcie stopki na środek szerokości obręczy. Pozostały odcinek opony możemy założyć przy pomocy łyżki. Postępujmy w ten sam sposób podczas zakładania drugiej strony opony.
Wybór mleka uszczelniającego i sposób jego aplikacji
Na rynku znajdziemy wiele rodzajów mleka uszczelniającego odpowiedniego do tubeless. Jedną z popularniejszych marek jest Trezado. Dobrze sprawdza się w przypadku sportu, ale również i zwykłej jazdy. Nie możemy zapomnieć o wymieszaniu uszczelniacza przed rozpoczęciem aplikacji. Dobrym sposobem jest wlanie mleka przy użyciu plastikowego naczynia, tak, aby odmierzyć odpowiednią ilość. W przypadku opony o szerokości 23-60 milimetrów powinniśmy wlać około 60-90 mililitrów, a jeżeli opona ma szerokość od 63 do 100 milimetrów, optymalną ilością jest 90-120 mililitrów. Innym sposobem jest użycie strzykawki, aby zaaplikować mleko uszczelniające przez wentyl, jest to jednak nieco dłuższy proces niż pierwszy sposób. Końcowym etapem jest potrząsanie oponą na boki, aby dokładnie rozprowadzić mleko wewnątrz.
Bezpieczna jazda bez dętki
Tubeless jest bardzo dobrym wyborem dla osób, które często jeżdżą po nierównych terenach i komfort jazdy jest dla nich najważniejszy. Aby w pełni cieszyć się wygodną jazdą, musimy odpowiednio przygotować rower do systemu bezdętkowego. Kiedy już to zrobimy, z pewnością docenimy wszystkie zalety tubeless i nie będziemy musieli martwić się o przebicie opon.