sztyca rowerowa
Części rowerowe

Sztyca rowerowa i jej rodzaje.

Sztyca rowerowa popularnie nazywana sztycą podsiodłową, to element konstrukcyjny roweru, który odpowiada głównie za ustawienie wysokości siodełka. Jest to chyba jeden z najmniej docenianych podzespołów całego roweru. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ dla większości rowerzystów jest to element, który pozwala jedynie na regulację w płaszczyźnie góra – dół. Dlatego aby móc w pełni docenić jego wartość, jak również odpowiednio dobrać wspornik siodełka do stylu swojej jazdy, należałoby najpierw zrozumieć, jaką rolę w rowerze pełni sztyca rowerowa.

Jaką rolę pełni sztyca rowerowa?

Sztyca rowerowa pełni niezwykle istotną rolę w rowerze. Przede wszystkim odpowiada za możliwość prawidłowego ustawienia wysokości siodełka, a jest to jeden z głównych i najważniejszych parametrów roweru. Zmiana tego ustawienia nawet o kilka milimetrów będzie miała wpływ na komfort i wydajność jazdy.

Sztyca podsiodłowa odpowiada również za pozycję rowerzysty podczas jazdy na siedząco. To za sprawą tzw. offsetu sztycy, czyli przesunięcia osi sztycy względem osi rury podsiodłowej. Im większy offset tym bardziej do tyłu przesunięte jest siodełko. Ma to bezpośredni wpływ na sposób prowadzenia roweru, ponieważ zmienia się sposób dociążenia jednośladu, jak również wpływa na sposób i technikę pedałowania. Sztyca rowerowa z dużym offsetem odpowiada za poziome przesunięcie siodełka względem osi suportu, a to z kolei ma wpływ na wspomniany wcześniej sposób pedałowania.

sztyca rowerowa marki xlc

Kolejną kwestią dotyczącą tego jaką rolę w rowerze pełni sztyca rowerowa, jest możliwość absorbowania i tłumienia drgań. W zależności od rodzaju oraz materiału z jakiego został wykonany wspornik siodła, sztyca rowerowa może również również w znaczny sposób wpłynąć na komfort użytkowania. Podczas jazdy, część nierówności pochłaniana jest właśnie przez wspornik siodełka.

Charakterystyka pracy konkretnego modelu sztycy do roweru uzależniona jest od jego rodzaju i typu.

Rodzaje sztyc rowerowych

Sztyce rowerowe, które są dostępne na rynku możemy podzielić na kilka grup. Różnią się nie tylko profilem, średnicą czy rodzajem materiału z jakiego zostały wykonane, ale również offsetem czy sposobem działania.

Sztyca rowerowa standardowa (sztywna) – najpopularniejszy rodzaj wsporników siodełka. Standardowa sztyca rowerowa wykonana jest zazwyczaj z aluminium lub karbonu, a rzadziej ze stali czy tytanu. W głównej mierze odpowiada za ustawienie wysokości siodełka, a w zależności od rodzaju zastosowanego materiału zmieniają się jej waga oraz charakterystyka tłumienia drgań.

Sztyca podsiodłowa amortyzowana – to sztyca rowerowa która dzięki zastosowanemu mechanizmowi, odpowiada za tłumienie drobnych nierówności terenu. Wykorzystywana jest przede wszystkim w rowerach trekkingowych oraz miejskich, czyli tam, gdzie znaczną większość czasu jeździmy na siedząco. Sztyca podsiodłowa amortyzowana doskonale radzi sobie z absorbowaniem niewielkich ubytków w nawierzchni, jednak nie nadaje się do jazdy w ciężkim terenie. Poza właściwościami wynikającymi z konstrukcji, sztyca podsiodłowa regulowana ma zazwyczaj większą wagę niż standardowa sztyca do roweru.

amortyzowana sztyca rowerowa

Sztyca rowerowa regulowana – to wspornik siodła, który najczęściej wykorzystywany jest w kolarstwie górskim. Aktualnie stanowi standard w rowerach enduro i trail, a coraz częściej możemy ją znaleźć również w jednośladach do XC. Głównym zadaniem sztycy rowerowej regulowanej jest możliwość opuszczenia lub podniesienia siodełka. Taka funkcjonalność jest szczególnie przydatna podczas jazdy w terenie gdzie, aby utrzymać równowagę na rowerze musimy mieć dużo miejsca na balans ciałem. Dzięki możliwości błyskawicznego opuszczenia siodełka, podczas zjazdu możemy wychylić się nad tylne koło, co zwiększa stabilność prowadzenia roweru. Sterowanie sztycą podsiodłową odbywa się za pośrednictwem manetki, która zazwyczaj montowana jest na kierownicy roweru.

Jaki wspornik siodełka kupić?

Wiedząc już jakie mamy rodzaje wsporników siodełka i jak poszczególne sztyce rowerowe wpływają na charakterystykę jazdy, możemy zastanowić się nad upgradem swojego roweru. Jednak zanim wybierzemy konkretny model, musimy wziąć pod uwagę styl naszej jazdy, oraz takie parametry jak kształt sztycy, średnica i długość oraz materiał z jakiego została wykonana. Nie każda sztyca podsiodłowa będzie pasowała do każdego roweru. Duże znaczenia ma również offset, ale ten należy dostosować do indywidualnego stylu jazdy oraz pozycji jaką chcielibyśmy uzyskać na rowerze.

Zakładając, że rower wykorzystujemy głównie do rekreacyjnej jazdy po mieście, jak również do krótkich wycieczek po okolicznych lasach, dobrą propozycją zakupu będzie sztyca rowerowa XLC Comp.

sztyca rowerowa z serii raceby od xlc

Sztyca amortyzowana XLC Comp model SP-S08, to wspornik siodła, którego system tłumienia oparty jest o sprężynę ze wstępną regulacją naprężenia. Ustawia się ją przy wykorzystaniu klucza imbusowego. XLC Comp wykonana została ze stopu aluminium 6061, a jej zakres pracy który uzależniony jest od wagi użytkownika wynosi 40 mm. Z tego względu XLC Comp dostępna jest w trzech wariantach: od 60, 85 i 100 kg. Długość wspornika siodła wynosi 350 mm i dedykowana jest do rury podsiodłowej o średnicy 31,6 mm. Całkowita waga wspornika to wartość ok. 450 g.

Sztyca podsiodłowa – to od niej zależy bardzo wiele

Ten niepozorny element, jakim jest sztyca podsiodłowa ma bardzo duże znaczenie. Jeśli zatem chcemy podnieść komfort użytkowania, zmniejszyć wagę roweru lub zwiększyć możliwość balansowania ciałem podczas jazdy, wówczas warto zastanowić się nad zmianą wspornika do siodełka. Odpowiednio dobrana sztyca do roweru z pewnością odwdzięczy się podczas krótszych i dłuższych wypadów.