Powinniśmy dziękować dozgonnie weterynarzom. Jeden z nich bowiem okrył się sławą i chwałą, dzięki której dziś poruszamy się na rowerach wygodnie i komfortowo. Wyobrażacie sobie rower na pełnych kołach z gumy? Albo z drewna? Nie ma takich sprężyn które by nas uratowały. Uratował nas pod koniec XIX wieku niejaki Dunlop, Szkot – weterynarz który rozwinął patent opon do użytkowej formy. Dziś nie ma jazdy bez tych baloników na obręczach wypełnionych powietrzem. Aby się tam znalazło, konieczna jest pompka rowerowa.
Sprawdź również
Pompki rowerowe – w służbie powietrza
Główną rolą pompki rowerowej jest wtłoczenie powietrza do wnętrza dętki (lub opony – zależnie od tego jakiego układu używamy). Powietrze samo z siebie się tam nie znajdzie – pompujemy je poprzez wentyl który zatrzymuje je w środku, i nie wypuszcza nieproszony na zewnątrz. Pompka rowerowa musi pasować do wentyla – pompka rowerowa presta najlepiej będzie współpracować właśnie z tym rodzajem wentylka.
Konstrukcja pompki nie zmieniła się zasadniczo od jej powstania – to poruszany siłą rąk tłok, w dłuższym lub krótszym cylindrze, zakończony zaworem z wężem podającym powietrze. Pojawiły się co prawda konstrukcje zasilane nabojami CO2, ultranowoczesne i pozbawione tłoka – na ich upowszechnienie się jednak jeszcze chwilę poczekamy. Póki co tradycyjna pompka rowerowa ma się całkiem dobrze i pomimo zmiany technologicznej otoczki nieprędko się zmieni.
Współczesne pompki rowerowe – klasyczne
Poznajmy kilka podstawowych typów pompek. W poniższej tabeli pokazujemy te klasyczne konstrukcje – posiadają tłok poruszany siłą mięśni. Sugerujemy również dobre modele wraz z ich cenami. Przyjrzyjmy się, co ciekawego ma do zaoferowania rynek.
Model / cena / kompatybilne wentyle | Rodzaj | Materiał | Maksymalne ciśnienie |
Lezyne Pressure ABS-1 / 700zł / AV/FV/DV | pompka rowerowa podłogowa stacjonarna | aluminium, stal | 220 PSI / 15bar |
Lezyne Steel Digital Drive ABS-1/655zł / AV/FV/DV | pompka rowerowa podłogowa stacjonarna | aluminium | 220 PSI / 15 bar |
Airbone ZT-908 / 475zł / AV/FV/DV | pompka rowerowa stacjonarna | aluminium | 300 PSI / 20 bar |
PRO Team / 400zł / AV/SV | pompka rowerowa stacjonarna | aluminium | 160 PSI / 11 bar |
XLC PU S03 Gamma / 115zł / AV/SV | pompka rowerowa z manometrem | stal, tworzywo | 115 PSI / 8 bar |
Lezyne Digital Pressure Drive HP ABS / 330zł / AV/SV | pompka rowerowa ręczna z manometrem cyfrowym | aluminium | 120 PSI / 8,3 bar |
Lezyne HV Drive ABS / 115zł / AV/SV | pompka rowerowa mini z uchwytem | aluminium | 90 PSI / 6,2 bar |
Airbone ZT-505 / 110zł / AV/SV | pompka rowerowa mini | aluminium | 130 PSI / 9 bar |
Author Pipe Telescope / 110zł / AV/SV/FV | pompka rowerowa mini | aluminium | 100 PSI / 8,3 bar |
To tylko skromny wycinek naprawdę potężnej grupy osprzętu. Pompka rowerowa rozwijała się wraz z modelami opon i wentyli, oraz – co widać we współczesnych modelach – stała się też niezbędna do pracy z amortyzacją opartą na układach pneumatycznych. Wyższe modele Lezyne i XLC są dedykowane właśnie do takiej pracy.
Pompki rowerowe z innego wymiaru
Obok klasycznych pompek mamy też nowoczesne układy na naboje CO2. Pompka działa na trochę innej zasadzie – wkładamy do niej nabój, podłączamy ją do wentyla i pozwalamy, by sprężony w naboju gaz wypełnił dętkę (oponę). Zaletami takiego układu jest mały rozmiar i waga, a także prędkość pompowania bez wysiłku. Wada to konieczność wożenia naboi i jak niektórzy użytkownicy twierdzą – gaz potrafi zamarznąć przy połączeniu wentylka i zaworu. Niemniej to bardzo ciekawe propozycje zwłaszcza że spadły znacząco ich ceny. Oto kilka modeli:
- Lezyne Control Drive CO2, 110 zł
- Lezyne Pocket Drive Pro Abs Flex, 210 zł
- Topeak Air Booster Race Pod X CO2, 160 zł
- SKS Airchamp Pro, 90 zł
Najlepsza pompka rowerowa?
…to taka którą mamy przy sobie: to najlepsza odpowiedź. Lepiej mieć normalną pompkę przy sobie niż ultranowoczesną w garażu, kiedy złapiemy dętkę. W trasę zabierajmy więc lekkie pompki klasyczne – pod kątem wagi idealnie sprawdzi się pompka rowerowa na naboje. To pozwoli na szybką i bezbolesną naprawę uszkodzeń kiedy już złapiemy kapcia. Topowym rozwiązaniem jest zbiornik na sprężone powietrze – produkuje taki układ renomowana firma Schwalbe (255 zł), ale nie zawsze mamy możliwości by go wozić. Pod kątem uniwersalności i niezawodności normalna pompka rowerowa wciąż ma się bardzo dobrze. Wybierając dobry model zapewniamy sobie bezpieczeństwo i komfort.