Wentyle w rowerze, choć niewielkie, mają znaczące znaczenie. Kwestia wentyli rowerowych jest nieunikniona dla każdego rowerzysty. Są one kluczowe do napompowania zarówno dętki, jak i opony bezdętkowej. Niewystarczająca wiedza na ten temat może przysporzyć problemów. W przypadku prostych usterk, nie jest możliwe napompowanie dętki, jeśli nie jesteś świadomy typu wentyla w swoim rowerze, ponieważ nie wszystkie typy wentyli są kompatybilne z każdą pompką. Dlatego warto zgłębić tę kwestię, aby uniknąć nieprzewidzianych niespodzianek podczas przygotowań do wycieczki rowerowej czy w jej trakcie.
Sprawdź również
Spis treści
Krótka historia wentyli rowerowych
Pośród 3 rodzajów wentyli rowerowych najstarszy jest wentyl Dunlop – jego powstanie datuje się na rok 1888. Bardzo popularne rozwiązanie wśród rowerów starszego typu oraz dość tanich współczesnych modelach i spotykany w rowerkach dziecięcych. Drugim wentylem, który powstał jest zawór Schrader, który wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych – jego powstanie datuje się na 1893 rok. Narodziny wentyla Presta (francuski) datuje się podobnie jak powstanie wentyli samochodowych, jednak nie znamy jego dokładnej daty premiery. Wiadomo tylko, że firma Michelin otrzymała patent na ten element w tamtych czasach.
Jak sprawdzić wentyl w rowerze
W dętkach rowerowych znajdują się trzy rodzaje wentyli rowerowych. Dość ciężko jest je pomylić gdyż różnią się od siebie wyglądem, inną filozofią pompowania i spuszczania powietrza. Każdy rodzaj wentyla rowerowego ma swoje oznaczenie.
Wentyl Dunlop – oznaczony jest symbolem DV, aby spuścić powietrze należy odkręcić i wyjąć wkład wentyla, żeby napompować wystarczy tylko nałożyć końcówkę pompki.
Wentyl presta – oznaczony jest symbolem FV lub SV, aby spuścić z niego powietrze odkręcamy końcówkę i naciskamy. W celu napompowania wykonujemy taką samą czynność. Jest to dość długi wentyl w stosunku do innych trzech rodzajów. Nie wszystkie kompresory na stacjach benzynowych dadzą nam możliwość napompowania wentyla presta i dunlop.
Wentyl Schrader – oznaczony jest symbolem AV – nazywany też samochodowym ponieważ swoją budową bardzo przypomina te zastosowane w autach. W tym rodzaju powietrze spuszczamy naciskając bolec znajdujący się wewnątrz. Natomiast do napompowania nakładamy tylko końcówkę pompki.
Różnice pomiędzy typami wentyli rowerowych
Rodzaj wentyla | Presta | Dunlop | Schrader |
---|---|---|---|
Inne nazwy | Francuski FV Sclaverand SV | Angielski | Samochodowy amerykański AV |
Średnica | 6 mm | 8 mm | 8 mm |
Rowery w jakich spotykamy dany zawór | szosowe, gravele, od niedawna crossowe, trekkingowe i miejskie | rowery dziecięce, miejskie, zabytkowe | Rowery MTB |
Sposób pompowania | Odkręcanie górnej części wentyla przed rozpoczęciem pompowania | Nakładamy końcówkę pompki | Nakładamy końcówkę pompki |
Cechy charakterystyczne | Większa podatność na uszkodzenia | Brak możliwości sprawdzenia ciśnienia | Zaleca się używanie nakrętki chroniącej przed brudem |
Napompujemy pompką o mniejszej średnicy | Napompujemy większością rodzajów pompek rowerowych | Napompujemy każdą pompką, nawet na stacji benzynowej |
Wentyle Schrader – zwane również samochodowymi
Wentyl określany symbolem AV (Auto Valve) był kiedyś niezwykle popularny wśród użytkowników rowerów, jednak obecnie notuje spadek zainteresowania na korzyść wentyla Presta. Używając dętki Auto, możliwe jest jej napompowanie za pomocą dostępnych na stacjach benzynowych pompek i kompresorów lub większości standardowych pompek rowerowych. Nie wymaga on żadnego odkręcania – wystarczy nałożyć końcówkę pompki i zacząć pompować.
Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie, szczególnie dla osób, które nie są pasjonatami rowerów, ale chcą z nich korzystać. W przypadku awarii, właściciele rowerów z tym typem wentyla mogą łatwo napompować dętkę na dowolnej stacji benzynowej.
Rozwiązanie to ma swoje zalety, ale także i wady. Dla wielu obręczy, wentyl ten jest po prostu zbyt szeroki. Ważne jest, aby pamiętać o tym, że dętka powinna posiadać zewnętrzny gwint i nakrętki dociskające do obręczy. W przeciwnym razie, wentyl nie będzie stabilny i może się chować do obręczy lub odginać podczas pompowania.
Wentyle Presta – francuska technologia
Wentyle Presta nazywane są również wentylem francuskim dlatego oznaczany jest jako FV (French Valve) lub SV (Sclaverand Valve). W celu napompowania tego rodzaju wentyla należy go odkręcić o około 2 obroty, ponieważ wykręcenie go do końca może bardzo łatwo go uszkodzić.
Spuszczenie powietrza z dętki jest bardzo proste – należy odkręcić trochę końcówkę i wciskamy palcem zaworek do środka. Wentyle te są najczęściej spotykane w rowerach szosowych. Oczywiście wentyle presta nie są też bez wad. Mają one dużą podatność na uszkodzenie elementu wykręcanego podczas pompowania.
Wentyle Dunlop – stary zawór rowerowy
Wentyle Dunlop są jeszcze spotykane w rowerach dziecięcych i miejskich. Nie zakłada się ich do rowerów górskich i szosowych choć to i tak zależy od preferencji użytkownika. Wentyle te znaczone są symbolem DV (Dunlop Valve).
Wentyle Dunlop pompujemy taką samą pompką jak wentyle presta. Nasadzamy tylko końcówkę pompki w celu napompowania.
Żeby spuścić powietrze z dętki odkręcamy pierścień, który jest na górze wentyla i wyjmujemy cały wewnętrzny wkład. Oczywiście te wentyle też posiadają swoje minusy niestety nie mają możliwości sprawdzenia ciśnienia w oponie podczas napompowywania ze względu na zastosowany zawór jednokierunkowy.
Czy nakrętki na wentyle rowerowe są potrzebne?
To jest jedno z popularnych pytań w kontekście rowerów – czy konieczne jest używanie tzw. kapturka? Odpowiedź nie jest jednoznaczna – tak i nie. Nie, bo brak tego elementu nie przyczyni się do utraty szczelności wentyla i powietrze nie zacznie z niego uciekać. Z drugiej strony, używając takiego kapturka, zabezpieczamy wentyl przed dostępem wody, błota czy piasku do zaworu. Nakrętka na wentyl rowerowy może zatem pomóc w długotrwałym utrzymaniu sprawności zaworu. Stąd, mimo że jej używanie nie jest koniecznością, jest zdecydowanie zalecane.