Akcesoria rowerowePorady

Jakie oświetlenie rowerowe wybrać?

Jakie oświetlenie rowerowe wybrać?

Oświetlenie rowerowe, jest to temat niezwykle istotny jeśli chodzi wyposażenie cyklisty, ponieważ dotyczy najważniejszej kwestii związanej z jazdą na rowerze – bezpieczeństwa. Tragiczne wydarzenia, które w tym sezonie głośnym echem odbiły się w kolarskim świecie, pokazują, że ze szczególną uwagą powinniśmy zadbać o swoje bezpieczeństwo na drodze. Wydajne oświetlenie do roweru sprawi, że z daleka będziemy widoczni dla innych użytkowników ruchu, dając im czas na właściwą reakcję.

Oświetlenie do roweru – jaką pełni rolę?

Przed wyborem konkretnych lampek, powinniśmy się zastanowić jaką rolę w naszym wypadku ma pełnić oświetlenie rowerowe. Temat wydaje się banalny, niemniej nie każdy zdaje sobie sprawę jak ważne jest dobrze dobrane oświetlenie rowerowe.

Nasz wybór powinniśmy uzależnić od tego, gdzie i jakich warunkach mamy zamiar jeździć. Inne oświetlenie rowerowe kupimy na dojazdy do pracy w terenie zurbanizowanym, a jeszcze inne na nocne eskapady poza granice miasta. Dlatego przed zakupem, pierwszym pytaniem jakie powinniśmy sobie zadać jest doprecyzowanie zagadnienia „chcę widzieć czy chcę być widziany?”. To od tego będzie zależało, czy oświetlenie do roweru jakie kupimy będzie pełniło wyłącznie (albo aż) rolę sygnalizatora ostrzegającego innych uczestników ruchu o naszej obecności na ścieżce rowerowej czy jezdni, czy nabędziemy mocną lampę, która na kilkadziesiąt metrów oświetli nam drogę.

oświetlenie rowerowe na kasku

To samo dotyczy tylnych lampek – im lepsze i bardziej wydajne będzie nasze oświetlenie rowerowe, tym szybciej zostaniemy zauważeni. Dlatego, ostateczny wybór oświetlenia do roweru powinien być szczególnie przemyślany.

Oświetlenie rowerowe – rodzaje i technologie

Oświetlenie rowerowe, jakie dostępne jest na rynku możemy podzielić na lampki do jazdy w dzień i lampki do jazdy w nocy. Możemy również posegregować je ze względu na rodzaj wykorzystanej do ich produkcji technologii.

Dokonując wyboru spotkamy się z takimi terminami jak: oświetlenie rowerowe LED czy oświetlenie rowerowe USB. W opisie produktu możemy również znaleźć dodatkowe informacje np. o zintegrowanym lub wymiennym akumulatorze. Czasami wszystkie te technologie będą miały zastosowanie w jednym modelu lampki. Ale co tak naprawdę stoi za tymi hasłami i czy nie jest to wyłącznie chwyt marketingowy?

Otóż, zarówno oświetlenie LED, jak również oświetlenie rowerowe USB, ma za zadanie zwiększyć wydajność oraz funkcjonalność lampki. Krótkimi słowy chodzi o zastosowaniu w lampce, zamiast np. żarówki halogenowej, znacznie mniej energożernej diody LED, której światło jest zwielokrotnione przez odpowiednią soczewkę i dobrej jakości odbłyśnik. W konsekwencji, „maleństwo” o wymiarach kilkunastu milimetrów będzie w stanie efektywnie oświetlać drogę na kilkadziesiąt metrów przed nami.

oświetlenie rowerowe przednie na kierownice

Oświetlenie rowerowe USB natomiast, to technologia, która umożliwia ładowanie znajdującego się we wnętrzu lampki akumulatora, poprzez niezwykle popularne złącze USB. Jest to o tyle wygodne, że zwalnia nas to z konieczności posiadania osobnego zasilacza. Oświetlenie rowerowe możemy wówczas naładować zwykłą ładowarką do smartfona, czy bezpośrednio z portu USB naszego laptopa czy komputera. Dodatkowym atutem jest możliwość ładowania takiej lampki w trakcie jazdy. Wystarczy powerbank i kabelek, aby ponownie doładować lampkę.

Oczywiście, część z lampek które wyposażone są w port USB, mają również wymienne akumulatory. Jest to niezwykle praktyczne rozwiązanie, ponieważ takie oświetlenie rowerowe możemy ładować nie tylko przez zintegrowany port, ale również, o ile zależy nam na czasie, dedykowaną do danych akumulatorów ładowarką.

Oświetlenie rowerowe – jakie wybrać?

Zakup oświetlenia rowerowego to zawsze będzie droga kompromisu. Przed wyborem konkretnego modelu powinniśmy się zastanowić, w jakich warunkach mamy zamiar go używać. Jeśli zależy nam wyłącznie na tym, aby podczas codziennego poruszania się po mieście być widocznym na drodze czy ścieżce rowerowej, wówczas postawmy na lampki do jazdy w dzień. Są małe i poręczne, a na kokpicie roweru nie zajmują wiele miejsca. Dodatkowo ich montaż zazwyczaj nie wymaga użycia dodatkowych narzędzi, a zdemontowanie z kierownicy czy sztycy zajmuje zaledwie chwilę. Ten typ oświetlenia zazwyczaj ma takie cechy system LED i USB. Oznacza to, że poza wydajnością, dają się szybko naładować przy wykorzystaniu portów USB.

oświetlenie rowerowe tylne na sztycę

Jeśli natomiast mamy zamiar jeździć poza obszarem zabudowanym, wówczas szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na moc generowanego światła, wydajność oraz pojemność akumulatora. Tu również zastosowanie znajdzie technologia LED i USB, niemniej rozmiary takich lampek, a zwłaszcza przedniej, będą znacznie większe. Ich obecność na kokpicie może zająć więcej miejsca niż w przypadku lampek ostrzegawczych. Jeśli jednak mamy ograniczoną ilość miejsca na kierownicy, alternatywnym rozwiązaniem przy wyborze oświetlenia do roweru, może okazać się zakup lampki w którym pakiet akumulatorów znajduje się w osobnym zasobniku. W takich modelach, na kierownicy montujemy wyłącznie „głowicę” lampki w której znajdują się diody LED ukryte pod wielkimi soczewkami, a zasilanie możemy zamocować w dowolnym miejscu na rowerze. Ten typ lampek rowerowych zazwyczaj zapewnia ciągłość pracy na wiele godzin.

Oświetlenie rowerowe –  nasz wybór

Szukając kompromisu pomiędzy wydajnością a rozmiarem, naszą uwagę zwrócił komplet lampek Kryptonite Alley F800 oraz Avenue R-75. Jest to produkt bardzo wysokiej jakości, który produkowany jest głównie z myślą o zapewnieniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

Lampka przednia Alley F-800 generuje strumień światła o mocy 800 lumenów i oferuje 6 trybów świecenia: niski ciągły, średni ciągły, wysoki ciągły, ekonomiczny przerywany oraz 2 tryby pulsujące. Czas pracy lampki uzależniony jest od trybu świecenia i wynosi od 1:30 godz w trybie wysokim ciągłym do 24 godz. w trybie ekonomicznym przerywanym. Sercem lampki jest dioda LED, a znajdujący się wewnątrz Alley F800 akumulator ładowany jest poprzez port USB.

Lampka tylna to model Avenue R-75 o mocy 75 lumenów. Jest to moc, która zdecydowanie pozwoli dostrzec rowerzystę z kilkuset metrów. Tryby pracy jakie oferuje to: wysoki migający, niski ciągły, wysoki ciągły, wolno migający oraz dwa tryby pulsacyjne. Czas pracy Avenue R-75 wynosi od 2 godz. dla trybu wysokiego ciągłego do 10 godz. w trybie wolno migającym. Lampkę ładuje się poprzez gniazdo USB, a montaż do sztycy podsiodłowej nie wymaga dodatkowych narzędzi.

Niezależnie od tego na jaki model oświetlenia rowerowego się zdecydujemy, pamiętajmy że od jakości i wydajności lampek rowerowych może zależeć nasze bezpieczeństwo. Dlatego zakup oświetlenia rowerowego potraktujmy jako inwestycję w nasze zdrowie i życie. 

Udostępnij