gravel romet boreas
Porady

Gravel czyli możliwości i zastosowanie roweru szutrowego

Czym jest gravel?

Gravel to pojęcie, które pojawiło się w kolarskim słowniczku stosunkowo niedawno. Wśród osób, które nie są bliżej zaznajomione z branżą rowerową ten termin wywołuje lekkie uniesienie brwi i zmieszanie. Myślę jednak, że ten stan rzeczy dość dynamicznie będzie się zmieniał, ponieważ rowery gravel zyskują coraz szersze grono fanów i znacznie częściej można spotkać je na trasie. Sama nazwa wzięła się od angielskiego słowa Gravel, co dosłownie oznacza żwir.

Jest to niezwykle proste, ale też bardzo trafne określenie stylu jazdy, a właściwie terenu, po którym możemy poruszać się rowerem typu gravel.  Jazdę gravelową uprawia się na trasach, które są zbyt wymagające dla rowerów szosowych. To kompromis pomiędzy typową jazdą szosową a MTB. Jest to zatem dziedzina kolarstwa, która świetnie wpisuje się w potrzeby ludzi lubiących zarówno długie podróże, najlepiej na łonie natury, jak i szybką, płynną jazdę.

To idealna propozycja dla wszystkich osób, które uprawiają turystykę i wybierając się na wyjazdy wybierają rejony o dużym skupieniu atrakcji turystycznych, takie jak na przykład Dolny Śląsk, gdzie co kilkanaście kilometrów znaleźć można ciekawy zabytek do zwiedzania. Właśnie tam, w miejscach, w których szybko chcemy przemieścić się z punktu A do punktu B, często pokonując po drodze drogi szutrowe lub bezdroża, gravel sprawdzi się najlepiej. Czym jednak różni się rower gravelowy od rowerów szosowych, przełajowych, czy MTB? Przyjrzyjmy się temu wspólnie.

gravel rondo ruut na szutrowej nawierzchni

Co różni rower typu gravel od innych jednośladów?

Rower typu gravel to pewnego rodzaju hybryda, która łączy w sobie najlepsze cechy rowerów szosowych, przełajowych i MTB. Można powiedzieć, że to rower uniwersalny, który doskonale poradzi sobie na szutrach, drogach polnych i leśnych, ale także w mieście, umożliwiając nam jazdę bez obaw o utknięcie koła w szynie tramwajowej, czy studzience od kanalizacji. Budowa ramy o dobrej aerodynamice, sztywny widelec, kierownica typu baranek i zastosowanie klamkomanetek to cechy, które łączą rowery typu gravel z szosowymi. W tym typie jednośladów stosuje się jednak również hamulce tarczowe i przede wszystkim znacznie grubsze opony o bardziej agresywnym bieżniku. Dzięki temu posiadacz takiego pojazdu może wygodnie poruszać się po szosie i w dowolnej chwili, nie tracąc wiele na szybkości, zjechać na drogę szutrową, bezpiecznie i komfortowo eksplorując nieznane tereny.

Wiele osób uważa, że gravel to wymysł marketingowy, a rowery tego typu w niczym nie różnią się od przełajowych.  Nic bardziej mylnego! Choć teren do jakiego przeznaczone zostały te jednoślady to różnego rodzaju szutry i bezdroża, to jednak najważniejszą różnicą dzielącą oba jednoślady jest geometria ramy. W rowerze przełajowym jest ona bardziej sportowa, świetnie przystosowana do wyścigów. Sylwetka kolarza jest więc bardziej pochylona, co zwiększa jego aerodynamikę. Nie sprawdzi się to jednak przy uprawianiu turystyki i dalszych wycieczkach.

gravel wyścig na szutrze

Zupełnie inaczej wygląda to przy rowerach typu gravel, gdzie geometria ramy pozwala na wygodne przemierzanie dalekich tras, a dodatkowo taki jednoślad często daje możliwość montażu bagażników i sakw rowerowych, w których możemy umieścić niezbędny ekwipunek. To doskonała konstrukcja na różnego typu wyprawy i eskapady, umożliwiająca użytkownikom szybkie przemieszczanie się po szosach, szutrach, a przy tym z dodatkowym obciążeniem w postaci bagażu. Aby nie pozostać gołosłownym i bardziej przybliżyć rowery w typie gravel posłużę się przykładem, który doskonale zobrazuje wszystkie cechy, o których wspomniałem wyżej.

Rondo Ruut – doskonały przykład roweru gravelowego

Świetnym przykładem roweru w typie gravel jest Rondo Ruut.  Wyposażono go w osprzęt (manetki, mechanizm korbowy, a także przerzutka) z grupy SRAM Apex 1. Są to wysokiej jakości komponenty, które doskonale poradzą sobie zarówno na szosie, jak i w terenie. Geometria aluminiowej ramy pozwala na długą jazdę w pozycji znacznie wygodniejszej niż ta, którą oferują jednoślady przełajowe. Dodatkowo, widelec wykonano z ultralekkiego i bardzo wytrzymałego karbonu. Dzięki temu cała konstrukcja niewiele waży (waga całości wynosi zaledwie około 10 kilogramów), a przy tym jest niezawodna, co jest szczególnie istotne w czasie jazdy po szutrach.

gravel rondo w scenerii jesiennej

Bardzo ważna jest również możliwość mocowania przedniego oraz tylnego bagażnika, co pozwoli na dalekie wyprawy, które są kwintesencją i istotą tego, czym jest gravel. W tym konkretnym rowerze przewody prowadzone są wewnętrznie, co nie tylko pozytywnie wpływa na estetykę konstrukcji, ale także chroni przewody przed zniszczeniem, co przyjeździe po szutrach pełnych odpryskujących kamieni i żwiru może uchronić nas przed awarią w środku szczerego pola. Rondo Ruut to doskonały przykład możliwości, jakie oferują nam rowery gravelowe.

Lubisz podróże? Przesiądź się na gravel!

Rowery gravelowe z dnia na dzień stają się coraz bardziej popularne. I nic dziwnego, ponieważ możliwości jakie oferują są ogromne. To doskonały wybór dla osób, które nie mogą zdecydować się, czy wybrać rower szosowy, czy górski, a ich celem jest turystyka rowerowa i dłuższe trasy przemierzane na jednośladzie. Możliwość zamontowania bagażnika, niska waga, wygodna geometria ramy w połączeniu z szerokimi oponami o agresywnym bieżniku sprawiają, że rower gravelowy zapewni Ci niezapomniane wrażenia z jazdy i pozwoli eksplorować nawet odległe tereny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *