Amortyzator Rock Shox to ceniony produkt, który jest bardzo dobrze znany w środowisku rowerowym już od 1989 roku. To właśnie w tym roku postał pierwszy rowerowy amortyzator Rock Shox RS-1 wyprodukowany przy wspólnych siłach z przedsiębiorstwem Dia Compe. Model ten stał się obiektem pożądania wielu kolarzy na całym świecie. Przez bardzo długi czas zachwycano się tym wynalazkiem oraz jego wielkimi możliwościami. Pierwszy amortyzator Rock Shox charakteryzował się doskonałym jak na tamten czas absorbowaniem wstrząsów oraz łagodzeniem większości nierówności w trakcie jazdy. Bez wątpienia amortyzator Rock Shox wraz z całą marką stały się światowym hitem.
Bez przednich amortyzatorów rowerowych Rock Shox nie było żadnej możliwości na przeskoczenie wysoko postawionych poprzeczek w niemal każdej dyscyplinie kolarskiej. Marka produkuję swoje amortyzatory z przeznaczeniem do jazdy enduro, downhill oraz do jazdy górskiej MTB. W tych dyscyplinach ważne jest posiadanie bardzo dobrego zawieszenia, które zniesie trudy jazdy w każdym terenie i w każdych warunkach. Marka Rock Shox powstała z pasji do kolarstwa i doświadczenia zdobytego w motocrossie, w którym to przednia amortyzacja była znana już od pokoleń.
W czasie kiedy rowery nie posiadały żadnego zawieszenia, marka Rock Shox wybiła się swoimi produktami i zrewolucjonizowała rynek rowerowy. W tej chwili amortyzatory w górskich rowerach są powszechnie znane i praktycznie każdy wie, do czego służą. Profesjonaliści wybierają tylko specjalistyczne i zaawansowane technologicznie amortyzatory, a ich wybór bardzo często pada na Rock Shox.
Co dają oferowane przez Rock Shox amortyzatory?
Produkowane przez markę Rock Shox amortyzatory potrafią zmienić oblicze każdego roweru. Dzięki wyposażeniu naszego roweru w porządny amortyzator przedni, rower staje się dużo bardziej wytrzymały, stabilniejszy i zapewnia nam dużo większy komfort. Każdy amortyzator rowerowy Rock Shox przechwyca i rozprasza nadmiar energii generowany podczas poruszania się. Poza tłumieniem drgań i łagodzeniem nierówności zadaniem amortyzatora jest także zapewnienie bezpieczeństwa kolarzowi, oraz jego maszynie na wyboistych drogach.
Wysokiej jakości amortyzator Rock Shox dzięki swojej pracy pozwala na nieustające utrzymywanie właściwej przyczepności kół rowerowych z podłożem. Oferta marki Rock Shox z roku na rok powiększa się o całkiem nowe produkty cechujące się innowacyjnymi technologiami, które są dedykowane do różnych aktywności, stylów jazdy oraz modeli rowerów. Ponadto amortyzatory można dobierać do indywidualnych preferencji każdego rowerzysty.
Jaki amortyzator przedni Rock Shox wybrać?
W zależności od typu zastosowanej amortyzacji możemy wyróżnić teleskopowy amortyzator przedni Rock Shox olejowo-powietrzny oraz tradycyjny, czyli sprężynowy. Poza oczywistym podziałem marka Rock Shox wypuszcza na rynek także amortyzatory hybrydowe będące połączeniem różnych wariantów konstrukcyjnych. Istnieje również podział ze względu na ilość półek, a więc mamy do dyspozycji modele dwupółkowe i trzypółkowe.
Przed dokonaniem zakupów warto się zastanowić nad przeznaczeniem naszego amortyzatora. Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: w jakim stylu jeździmy? W tym przypadku zależność wynikająca z naszego stylu jazdy, a wyborem odpowiedniego skoku amortyzatora jest dziecinnie prosta. Jeżeli jeździmy w bardzo trudnym terenie i jeździmy bardzo agresywnie, to w takim przypadku będziemy potrzebować amortyzator Rock Shox z bardzo dużym skokiem. W takim przypadku powinniśmy wybierać amortyzatory w okolicach 150 mm lub wyżej. Jeśli preferujemy tradycyjną jazdę górską MTB, to widelec o skoku od 80 do 120 mm będzie najrozsądniejszą decyzją. A zatem podsumowując, im większy skok amortyzator Rock Shox będzie posiadał, tym większy zakres amortyzacji w naszym rowerze. Musimy sobie zdawać również sprawę z tego, że im większy skok, tym większa będzie masa samego amortyzatora, więc postarajmy się nie przesadzać i dopasować podzespół jedynie do naszych oczekiwanych wymagań.
Amortyzator Rock Shox i podział według rodzaju sprężyny
Amortyzator sprężynowy Rock Shox to najczęściej spotykany podzespół w rowerach górskich. Sprężyna jest doskonałym komponentem ściskanym w rowerach. Sztywność tego elementu zwiększa się proporcjonalnie do stopnia jej ugięcia. Sprężyna wykazuje bardzo dużą czułość nawet na niewielkich nierównościach oraz skutecznie reaguje przy najmocniejszych uderzeniach. Stalowe sprężyny są najcięższe, a w profesjonalnych amortyzatorach można spotkać sprężynę tytanową mającą zbliżone parametry, lecz jest o wiele lżejsza. Rock Shox amortyzator powietrzny dominuje na rynku rowerowym ze względu na ogromne możliwości regulacyjne oraz niską masę. Podstawowej regulacji można dokonywać jedynie za pomocą dedykowanej pompki do amortyzatora. Ale pneumatyczne systemy amortyzacji wymagają zastosowania dość przemyślnych rozwiązań technologicznych. Komora powietrzna z wiadomych powodów musi być doskonale uszczelniona.
Uszczelki znajdujące się na lagach wywołują duże tarcie, dlatego podstawowe amortyzatory powietrzne Rock Shox nie są tak wyczulone na małe nierówności. W profesjonalnych amortyzatorach stosowane są także powietrzne sprężyny negatywne, które działają w przeciwną stronę niż główna sprężyna powietrzna. To właśnie one sprawiają, że taki amortyzator Rock Shox jest bardzo wyczulony nawet na mikroskopijne nierówności. Doskonałym przykładem takiego amortyzatora jest model Rock Shox Recon posiadającego sprężynę powietrzną Solo Air. Model ten jest dostępny pod koła 26, 27,5 oraz 29 cali i jest jednym z najpopularniejszych amortyzatorów marki Rock Shox z goleniami o średnicy 32 mm. Rock Shox Recon jest wyposażony w tłumik TurnKey oraz Motion Control i waży w zależności od wybranej wersji od 1,8 do 2,2 kilogramów. Recon jest najczęściej spotykany ze skokiem 100 mm, ale rozpiętość dostępnych wersji wynosi od 80 do 150 mm.
Innym ciekawym egzemplarzem przeznaczonym pod koła 27,5 i 29 cali jest Rock Shox SID, który jest swoją drogą prawdziwą ikoną wyścigów XC. Amortyzator jest wyposażony w sprężynę powietrzną DebonAir, która posiada powiększoną negatywną komorę, co pozytywnie wpływa na pracę amortyzatora i lepsze wybieranie małych nierówności. W modelu SID znajdziemy wysokiej jakości tłumik Charger 2. Model jest dostępny w dwóch skokach 100 oraz 120 mm i waży około 1,5 kilograma. Amortyzator olejowo-powietrzny to połączenie sprężyny powietrznej i komory olejowej zwanej kartridżem. W tej konstrukcji za resorowanie odpowiada komora powietrzna, a za tłumienie wstrząsów komora olejowa. Amortyzatory Rock Shox olejowo-powietrzne posiadają największe zalety w stosunku do wymienionych wcześniej. Ten typ amortyzatora charakteryzuje się wysoką jakością oraz niezawodnością w każdych warunkach. Istnieje również druga strona medalu tego rozwiązania, mianowicie za taki sprzęt trzeba zapłacić najwięcej.
Na ostateczną cenę amortyzatora wpływają jego parametry takie jak jego skok, masa, możliwość regulacji tłumienia oraz dodatkowe technologie zaimplementowane do jego konstrukcji. Poza wspomnianymi parametrami zakupiony przez nas amortyzator przedni powinien pasować nie tylko do naszego roweru, ale także do rowerzysty – mam tutaj na myśli jego wagę i upodobania. Idealne dopasowanie kupionego amortyzatora jest możliwe wyłącznie poprzez dokonanie licznych regulacji dopiero po zamontowaniu go w naszym rowerze. Warto więc przed zakupem zasięgnąć opinii o danym amortyzatorze w sklepie rowerowym, internecie, a w szczególności na forach i grupach rowerowych. Najczęściej wybieranymi rodzajami amortyzatorów są modele sprężynowe i powietrzne, ale modelami z najwyższej półki są tak naprawdę wersje olejowo-powietrzne, które można czasem kupić w dobrej cenie podczas wyprzedaży w sklepach rowerowych.