Akcesoria rowerowe

Owijka na kierownicę – jak ją poprawnie założyć

Owijka na kierownicę – jak ją poprawnie założyć

Dla jednych stanowi wyłącznie praktyczny element wyposażenia roweru, odpowiadający za komfort użytkowania, inni natomiast, dzięki mnogości dostępnych na rynku modeli, widzą w niej możliwość nadania indywidualnego charakteru, oraz niepowtarzalnego wyglądu swojego roweru. Owijka na kierownicę to niepozorny detal, dzięki któremu możemy zadbać nie tylko o wygodę, ale również o estetykę jednośladu.

Co to jest owijka na kierownicę i po co ją stosujemy?

Owijka na kierownicę to nic innego jak krótki odcinek szerokiej taśmy, często pokrytej klejem, której głównym zadaniem jest zapobieganie ślizganiu się dłoni na kierownicy. Jest to oczywiście bardzo uproszczona definicja, ponieważ owijki na kierownicę pełnią dużo większą rolę niż zapewnienie pewnego chwytu.

Owijka na kierownicę ma dwa podstawowe zadania. Możemy je podzielić na względy praktyczne, oraz walory estetyczne. Jeśli skupimy się na walorach użytkowych, wówczas wybierając odpowiedni rodzaj owijki na kierownicę, możemy w znaczący sposób podnieść komfort użytkowania, jak również zapewnić stabilny i pewny chwyt. Owijka na kierownicę stosowana jest zazwyczaj w rowerach z kierownicą typu baranek. W zdecydowanej większości są to rowery szosowe, gravelowe, przełajowe, torowe lub ostre koła. Krótkimi słowy, są to jednoślady pozbawione amortyzacji, w których każda, nawet najmniejsza nierówność przekazywana jest bezpośrednio na kierownicę. Dlatego dobrej jakości owijka na kierownice ma duże znaczenie, jeśli chodzi o tłumienie drgań, które w znaczący sposób wpływają na zmęczenie dłoni oraz nadgarstków kolarza.

Pod kątem estetycznym natomiast, owijka na kierownicę pozwala nadać indywidualny charakter naszego roweru. Jest to jeden z nielicznych elementów, którym w łatwy i szybki sposób możemy spersonalizować swoją maszynę, wyróżniając ją z tłumu seryjnie produkowanych jednośladów. Ilość modeli dostępnych na rynku różniących się od siebie kolorem, wzorami, materiałem czy elementami wykończeniowymi jest bardzo duża.

owijka kierownicy w kolorze turkusowym

Jakie są rodzaje owijki na kierownicę?

Owijki na kierownice, przede wszystkim różnią się od siebie rodzajem materiału z jakiego zostały wykonane. Najpopularniejszymi rodzajami są owijki korkowe, żelowe, skórzane czy wykonane z mikrofibry. Każda z nich inaczej zachowuje się podczas użytkowania. Dotyczy to przede wszystkim stabilności i pewności chwytu, możliwości związanych z tłumieniem drgań, czy odpornością na absorbowanie wilgoci. Jedne z nich będą bardzo dobrze amortyzowały mikrowstrząsy, ale podczas jazdy w deszczu nasiąkną wodą, a po innych woda spłynie swobodnie, ale będą niesamowicie twarde i sztywne. Wszystko zależy od tego, czego od niej oczekujemy.

Każda owijka na kierownicę jaką możemy znaleźć w ofercie producentów, różni się również jakością wykonania. Poza materiałem jaki został wykorzystany do ich produkcji, owijki na kierownicę różnią się również długością, wytrzymałością czy rodzajem dodatków dostępnych w zestawie. Dlatego przy zakupie konkretnego modelu, głównym kryterium wyboru nie powinna być wyłącznie cena.

Jak poprawnie założyć owijkę kierownicy?

Aby owijka na kierownicę spełniała swoją rolę, powinna być poprawnie założona. Temat wydaje się z pozoru łatwy, ponieważ teoretycznie wystarczy nawinąć taśmę na kierownicę i wszystko będzie gotowe. Owszem, ale tylko po części jest to prawda, ponieważ przy samej czynności zakładania owijki należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Na potrzeby wpisu przyjmijmy, że nasza owijka na kierownicę ma zostać zamontowana na typowym baranku roweru szosowego. Przyjmijmy również, że stara owijka została już zdjęta z kokpitu.

Przed przystąpieniem do pracy należy mieć świadomość, że istnieje kilka metod nawijania owijki na kierownicę. My prezentujemy najpopularniejszą z nich, która zawsze się sprawdza.

jak zakładać owijkę na kierownicę

Oklejanie zaczynamy od właściwego przymocowania do kierownicy pancerzy linek. Muszą one ściśle przylegać do kokpitu, ponieważ każda niedoskonałość będzie później widoczna w formie odkształcenia na owijce. Aby solidnie przytwierdzić pancerze możemy do tego celu wykorzystać taśmę izolacyjną, która przyda się również w późniejszym etapie oklejania. Zakładając, że udało nam się przejść przez ten etap, przystępujemy do właściwej czynności – owijania kierownicy owijką.

Zaczynamy od dołu kierownicy, czyli miejsca jej zakończenia. Mówiąc obrazowo, owijanie powinniśmy zakończyć przy mostku – czyli przyjmujemy kierunek od dołu do góry. Samo rozpoczęcie nawijania jest bardzo istotnym elementem. Musimy wówczas określić kierunek w którym będziemy rozwijali owijkę. Zasada jest taka, że nową taśmę naklejamy w taki sposób, aby podczas jazdy pracowała zgodnie z kierunkiem pracy dłoni. Dzięki temu podczas użytkowania samoczynnie się zacieśnia. Najczęściej jest tak, że w dolnym chwycie i na łapach, ręka pracuje na zewnątrz, a przy mostku pracuje w dół. Uwzględniając ten aspekt rozpoczynamy naklejanie nowej owijki.

owijka na kierownicę sposób montażu

Bardzo ważne jest, aby od samego początku bardzo mocno naciągać owijkę, zachowując takie same odstępy pomiędzy kolejnymi zwojami. Nie jest to takie proste jakby się mogło wydawać, jednak przy nabraniu odrobiny wprawy każdy powinien sobie z tym poradzić.

Po dotarciu do klamkomanetek, odwijamy gumowe osłony, a na obejmy klamek naklejamy krótkie fragmenty owijki, które dodawane są w zestawie. Chodzi o to, aby zakryć metalowe elementy mocowania klamkomanetek. Następnie niejako oplatając manetki przechodzimy wyżej, kontynuując cały proces.

Oklejanie zakańczamy przy mostku. Nadmiar owijki ucinamy, a zakończenie zaklejamy otrzymanymi w zestawie ozdobnymi taśmami. Z praktyki wiadomo, że mogą się one okazać niewystarczająco długie, dlatego proponujemy do tego celu wykorzystać zwykłą taśmę izolacyjną, a dołączone do zestawu tasiemki potraktować jako ozdobnik. Teraz pozostało nam jedynie zakończyć owijkę od strony od której zaczynaliśmy oklejanie. Do tego celu posłużą nam korki, które zawsze znajdują się w zestawie. Wystarczy że owijka na kierownicę zostanie zagięta do wnętrza rurki, a plastikowe lub metalowe korki utrzymają całość na miejscu.

Owijka na kierownicę – nasz wybór

Przeglądając dostępne na rynku modele, zwróciliśmy uwagę na produkt firmy Selle Italia. Jest to światowy lider oferujący najwyższej jakości asortyment rowerowy. Znany przede wszystkim z produkcji siodełek rowerowych, niemniej w swojej ofercie posiada również bardzo dobrej jakości owijki.

Owijka na kierownicę Selle Italia Corsa to żelowa owijka posiadająca doskonałe właściwości tłumienia. Jest wytrzymała i łatwa w nawijaniu. Jej wymiary to 1800mm x 35mm o grubości 2,5mm. Jak podkreśla producent, owijki Selle Italia to jedyne owijki, które eliminują niedoskonałości związane z nawijaniem na kierownicę.

owijka kierownicy selle italia
Selle Italia Corsa

Podczas wyboru owijki na kierownicę warto również zwrócić uwagę na model Supacaz Super Kush Galaxy. Jest to owijka na kierownicę szosową, z której korzystają takie sławy jak Peter Sagan czy Mark Cavendish. Dzięki swoim właściwościom łączy w sobie wysoką odporność na wstrząsy, bardzo dobrą przyczepność oraz długą żywotność.

Wykonana z wykończonego laserowo poliuretanu Super Sticky Kush Galaxy, zapewnia wysoki komfort podczas długiego użytkowania.  Dotyczy to zarówno stabilnego i pewnego chwytu, jak również wysokiego wskaźnika absorpcji drgań podczas jazdy w trudnym terenie.

Owijka kierownicy firmy Supacaz ma szerokość 30 mm i grubość 3 mm. W zestawie poza dwiema rolkami owijki o długości 2160mm, dodatkowo znajdziemy dwa aluminiowe korki kierownicy, oraz gumowe taśmy wykańczające o długości 200mm.

owijka na kierownicę Supacaz
Supacaz Super Kush Galaxy

Owijka kierownicy to niezwykle istotny element. Dobrze dobrana i odpowiednio założona ma bezpośredni wpływ na nasz komfort jazdy oraz możliwość panowania nad rowerem. Jeśli do tego dodamy fakt, że dzięki szerokiej gamie asortymentu jaki dostępny jest na rynku możemy w wyjątkowy sposób wyróżnić naszą maszynę z tłumu, wówczas zakup odpowiedniego modelu owijki na kierownicę nabiera zupełnie innego znaczenia.

Udostępnij